نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

شرکت با مسوولیت محدود،شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص هر سه،شرکت سرمایه است.از دو شرکت سهامی مزبور،وضع شرکت سهامی خاص تا اندازه ای به وضع شرکت با مسوولیت محدود نزدیک تر است.

ولی در مقررات راجع به آن ها،تفاوت هایی مشاهده می شود که می توان به برخی از آن به شرح ذیل اشاره کرد: - بهترین موسسه ثبت شرکت در ایران - ثبت شرکت در قزوین 1-قانون مبلغ حداقلی برای سرمایه شرکت با مسوولیت محدود مقرر نداشته است.ولی سرمایه شرکت سهامی خاص نباید در بدو تشکیل یا بعداَ،از یک میلیون ریال کمتر باشد. 2-در شرکت با مسوولیت محدود،در بدو تشکیل باید تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه های غیر نقدی قیمت گذاری و تسلیم شود.در شرکت سهامی خاص نیز باید تمام سرمایه غیرنقدی قیمت گذاری و تسلیم گردد ولی پرداخت تمام سرمایه نقدی لازم نیست و موسسین می توانند در بدو تشکیل قسمتی از آن را،(حداقل یک سوم)،نقداَ پرداخت کنند و بقیه را بعداَ،در مهلتی که در اساسنامه تعیین شده است،پرداخت نمایند.

3-در شرکت های با مسوولیت محدودی که تعداد شرکای آن بیش از دوازده نفر باشند،باید تعداد سه نفر بازرس،تحت عنوان هیات نظار،وجود داشته باشند و در سایر شرکت های با مسوولیت محدود بودن آن ها الزامی نیست.

لیکن در کلیه شرکت های سهامی خاص،وجود حداقل یک نفر بازرس الزامی است. 4-در شرکت با مسوولیت محدود،سهم الشرکه نباید به شکل اوراق تجارتی درآید.ولی در شرکت سهامی خاص،سهام باید به شکل اوراق تجارتی متحدالشکل و چاپی باشد. 5-در شرکت با مسوولیت محدود،قانون هیچ شرطی را برای تصدی سمت مدیریت و بازرسی،یعنی عضویت در هیات نظار مقرر نداشته است.لیکن در شرکت سهامی خاص،قانون برخی اشخاص را از عضویت در هیات مدیره و سمت بازرسی ممنوع کرده است. 6-در شرکت با مسوولیت محدود،هر گاه به محدودیت اختیارات مدیران در اساسنامه تصریح شود،در مقابل اشخاص ثالث نیز ملاک و معتبر است.

ولی در شرکت سهامی خاص محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه-یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی-در هر صورت،فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر است و در مقابل اشخاص ثالث،باطل و کان لم یکن می باشد. 7-در شرکت با مسوولیت محدود تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود.اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد،باید تمام شرکاء مجدداَ دعوت شوند.

اگر در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکاء اتخاذ می شود،اگرچه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد.اساسنامه شرکت می تواند ترتیبی بر خلاف مراتب فوق مقرر دارد.در شرکت سهامی خاص تصمیمات راجع به شرکت،با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی عادی،اتخاذ می شود،مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان که اکثریت نسبی کافی خواهد بود و اساسنامه شرکت نمی تواند ترتیب دیگری را مقرر دارد. 8-در شرکت با مسوولیت محدود تغییر مطالبی از اساسنامه،باید با اکثریت عددی شرکاء که لااقل سه چهارم سرمایه را نیز دارا باشند،بعمل آید و اساسنامه شرکت می تواند اکثریت دیگری را مقرر دارد.در شرکت سهامی خاص تصمیمات برای تغییر اساسنامه،با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده انجام می گیرد و اساسنامه شرکت نمی تواند اکثریت دیگری را مقرر دارد. 9-شرکت با مسوولیت محدود،برای امور تجارتی تشکیل می شود و موضوع آن نمی تواند امور غیرتجارتی باشد.

ولی شرکت سهامی خاص می تواند موضوع خود را امور غیرتجارتی قرار دهد. 10-در شرکت با مسوولیت محدود،در صورتی که به واسطه ضررهای وارده،نصف سرمایه شرکت از بین برود ویکی از شرکاء از دادگاه تقاضای انحلال شرکت بنماید و دادگاه دلایل او را موجه بداند و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال شرکت،به او تعلق می گیرد،به وی پرداخته و او را از شرکت خارج کنند،حکم انحلال شرکت از طرف دادگاه صادر خواهد شد.

در شرکت سهامی خاص،اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود،هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده شرکت را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مبلغ حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یعنی یک میلیون ریال،سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.در صورتی که هیات مدیره مجمع عمومی فوق العاده را دعوت نکند یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات منعقد گردد،دادگاه به درخواست هر ذی نفع،حکم انحلال شرکت سهامی خاص را صادر خواهد کرد.

11-شرکت با مسوولیت محدود،در صورت تصمیم عده ای از شرکاء که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد و در صورت فوت یکی از شرکاء اگر در اساسنامه پیش بینی شده باشد،منحل می شود.

ولی انحلال شرکت سهامی خاص در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی با دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی،رای به انحلال شرکت بدهد،صورت می گیرد و فوت سهامدار آن اثری در انحلال شرکت ندارد. 12-بالاخره این که تشکیل شرکت با مسوولیت محدود با دو نفر شریک ممکن است لیکن برای تشکیل شرکت سهامی خاص،دست کم وجود سه نفر سهامدار لازم می باشد.

https://www.saadatsabt.com



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

شرکت با مسئولیت محدود چیست و چگونه تشکیل می شود؟ شرکت با مسئولیت محدود،رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد و عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می گردد.

به موجب ماده 94 قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.ضمناَ برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ حداقل مبلغی تعیین نشده است.

- مزایای تاسیس و ثبت شرکت چیست؟ تاریخچه ی شرکت با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود در حقوق ایران اولین بار با تصویب قانون تجارت مصوب 1311 وارد قانون گذاری شد و در اولین قانون تجارت ایران مصوب 25 دلو 1303 و 12 فروردین 1304 پیش بینی نشده بود.از تاریخ تصویب این شرکت در حقوق ایران،با وجود استفاده عملی فراوان از این نوع شرکت و به رغم نقص قانون ما در رابطه با آن،قواعد راجع به آن هیچ گونه تحول و تغییری نیافته است. ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود شرکتی موضوعاَ تجاری است و به عبارت دیگر،موضوع فعالیت آن نمی تواند چیزی جز امور تجاری باشد(ماده 94 قانون تجارت)از این نظر،شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی متفاوت است.

چه شرکت سهامی می تواند برای امور تجاری یا غیر تجاری تشکیل شود و به اصطلاح یک شرکت شکلاَ تجاری است(ماده 2 لایحه قانونی 1347) به جز این ویژگی که شرکت سهامی را از دیگر شرکت های تجاری متمایز می کند،شرکت با مسئولیت محدود هم به شرکت های سرمایه نزدیک می شود و هم به شرکت های اشخاص نام

شرکت با مسئولیت محدود: در نام شرکت با مسئولیت محدود توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:

1-در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.

2-در اسم شرکت نباید اسم هیچیک از شرکا اقید شود.وگرنه در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است: 1-تنظیم شرکتنامه و امضای آن 2-تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت

3-ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها در رابطه با موارد فوق لازم است به توضیحات ذیل توجه شود: 1.-شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است؛به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد،قید می گردد. 2..در شرکت های با مسئولیت محدود برخلاف شرکت های سهامی،کل سرمایه نقدی باید در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد،در حالی که در شرکت های سهامی با پرداخت 35 درصد سرمایه نقدی و تعهد بقیه آن می توان اقدام به تاسیس شرکت نمود.

به موجب ماده 100 قانون تجارت چنانچه شرکت با مسئولیت محدود نسبت به تادیه کل سرمایه نقدی و غیرنقدی اقدام ننماید باطل و از درجه اعتبار ساقط است.البته باید توجه داشت که شرکت حتی در صورتی که به موجب عدم اجرای این امر باطل گردد،در مقابل اشخاص ثالث و مطالبات آن ها حق استناد به این بطلان را ندارد. 3. پس از طی مراحل فوق شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد و همانند شرکت های سهامی،الزاماَ باید نامی غیر از شرکا داشته باشد و حتی نام آن نباید به صورتی باشد که اشخاص ثالث اعتبار شرکت را منوط یا مرتبط با اعتبار یکی از شرکا تلقی کنند و اگر جز این باشد شریکی که نام او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت. از همراهیتان سپاسگزاریم https://www.saadatsabt.com



:: برچسب‌ها: ثبت شرکت , mersadhoghoghi , saadatsabt ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

چند نوع شرکت تجاری وجود دارد ؟

ثبت شرکت هم اکنون در کشور ما قانون معینی مبنی بر تعریف شرکت تجاری وجود ندارد پس ناچاریم به تعریف قانون مدنی از شرکت اکتفا کنیم، ولی با تمام این تفاسیر قانون مدنی بسیار کلی است ولی با رعایت اصول و مقررات مربوط به شرکت های تجاری می‌توان این‌طور گفت که شرکت تجاری سازمانی است که بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی تشکیل می‌شود که در آن هریک سهمی اعم از جنس،کار یا به صورت نقدی در بین کار می‌گذارند تا انجام به عملیات تجاری گرفته و منافع و زیان حاصله را مابین خود تقسیم کنند. بنابرین بر اساس قواعد و مشخصه‌های شرکت‌های تجاری که گفته شد، و براساس قانون تجارت ایران شرکت‌های تجاری به هفت مدل کاری که پایین تر گفته خواهد شتقسیم می‌شوند

1- شرکت های سهامی 2- شرکت تضامنی 3- شرکت با مسئولیت‌محدود 4- شرکت مختلط غیرسهامی 5- شرکت مختلط سهامی 6- شرکت نسبی 7- شرکت تعاونی تولید و مصرف

http://sabtsabt.com



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

شرکت چیست و برای ثبت شرکت باید از کجا شروع کرد؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قصد ثبت شرکت تجاری داشته باشید ولی همواره این سوال ذهن خودتان شکل بگیرد که آیا من شرایط لازم برای ثبت شرکت را دارم؟ و یا اصلا باید برای ثبت شرکت از چه راهی وارد شد؟ و چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟ و حتی اینکه آیا کسب و کار من نیاز به ثبت شرکت دارد یا خیر با ما باشید تا به جواب این سوالات خود برسید

بیشتر با مفهوم شرکت آشنا شویم در ابتدا باید با مفهوم شرکت آشنا شویم بدین معنی که شرکت به چه معناست. شرکت همان‌طور که از نامش مشخص است شرکت به اجماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور اجرای اهداف تجاری و کسب سود پس از کسر هزینه‌های صورت گرفته می‌گویند.

شرکت‌هایی که هدف آنها تجارت و یا اعمال تجاری نیست، شرکت‌های حقوقی یا مدنی نامیده می‌شوند شرکت برای ثبت شرکت از کجا شروع کنیم!؟ ثبت شرکت همانند دیگر کارهای اداری دارای روندی مرحله‌ای و بر اساس اصول و قواعد خاصی است. با پیشرفت تکنولوژی باعث شده روند ثبت شرکت خیلی سرعت پیدا کند برای مثال در گذشته شما مجبور بودید برای ثبت شرکت به سازمان ثبت شرکت‌های استان خود مراجعه کنید ولی هم‌اکنون شرایطی پدید آمده شما می‌توانید با ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها مراحل ثبت شرکت را انجام دهید هرچند راه حلی ساده تر مقابل پای شماست، آن هم تماس با دفاتر ثبت شرکت‌ها همچون دفتر ثبت شرکت که در کمترین زمان شرکت شما را به ثبت می‌رسانند.

https://www.sabtsabt.com



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

برند یا لوگو چیست برای توضیح بیشتر باید ذکر کنیم که آرم ، جاری در لوگو و یا برند تواقع ترکیبی از خط و خطوط، رنگ، تصویر، اشکال دو بعدی و سه بعدی، نور، رسم و … هستند که یا به تنهایی و یا بصورت ترکیبی و گاها با استفاده از حروف و نشانه های دیگری یک طرح را بوجود می آروند که خاص شرکت خالق آن بوده و می تواند وظیفه مهم تمایز محصولات آنها و همچنین اصل بازاریابی و فروششان را عهده دار باشند. البته باید به خاطر داشت که برند تنها متعلق به شرکت های حقوقی نیست و هر فردی که صاحب فعالیتی تجاری باشد، می تواند در صورت داشتن ایده و طرحی خاص، برندی را به نام خود به ثبت برساند و اصلا بر خلاف تصور عده ای، برای ثبت برند، داشتن یک شرکت ثبت شده الزامی نیست. حتی میزان تحصیلات و رده سنی و زن و مرد بودن افراد هم برای ثبت برند و علامت تجاری محدودیت خاصی ایجاد نمی کند.

 

ویژگی‌های برند تجاری

برند یا لوگو چیست برند یا لوگوی تجاری باید دارای خصوصیات زیر باشد: الف) موجب گمراه کردن مشتریان نشود ب) وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد

  برند یا لوگو چیست

مشتریان می توانند محصولات مشابه تولید کنندگان مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را از هم متمایز کنند لوگو ابزاریست که به ایجاد شهرت کمک می کند اشخاص ثالث برای استفاده از لوگو باید حق امتیاز داشته باشد و این امر منبع مستقیم درآمد برای صاحب برند است جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند برند شاخصه شناسایی یک شرکت است داشتن لوگو باعث می‌شود بازاریابی به سریعترین و سهل ترین وجه ممکن انجام گیرد داشتن علامت تجاری هزینه های معرفی کالا یا خدمات به طور چشم گیری کاهش یابد بهره مندی از لوگو، باعث تسهیل روند تبلیغاتی کالا یا خدمات و کاهش چشمگیر هزینه‌های مربوط به آن میباشد.

https://www.saadatsabt.com



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سید مرصاد دبیری

کارت بازرگانی یا عوضیت اتاق بازرگانی جهت ثبت برند لاتین همانطور که از واژه ی کارت بازرگانی مشخص است این کارت مربوط به امور بازرگانی بوده و هر نوع اقدامی در چارچوب قوانین کشور به یک نوع مجوز مشخصی از سوی سازمان مربوطه نیاز است پس کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که هر شخص حقیقی و یا حقوقی با دریافت این نوع کارت می تواند طبق ماده ۳ قانون مقررات در زمینه تجارت واردات و صادرات اقدام نمایند. پیشنهاد می کنیم راهنمای اخذ کارت بازرگانی را مطالعه بفرمایید. در صورتی که نگرانی از بابت بحث مالیاتی کارت بازرگانی می توانید با کارت عضویت اتاق بازرگانی نسبت به ثبت برند خود اقدام نمایید.

انواع کارت بازرگانی به شرح زیر می باشد -کارتی بنام کارت صنعتی و تولیدی که با توجه به مجوز سرمایه گذاری در زمینه ی تولیدی برای اشخاص حقوقی صادر می شوند که مواد اولیه و تجهیزات خود را وارد کرده و فعالیت خود را در زمینه تولیدی آغاز نمایند. -کارتی بنام کارت خدماتی که در زمینه خدماتی برای اشخاص حقوقی صادر می شود. -کارتی بنام کارت تجاری که برای صادرات و واردات، ترخیص و سفارش کالا بکار گرفته می شود. -کارتی بنام کارت موردی که در رابطه با ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود که یکبار می توانند از آن استفاده کنند.

https://www.saadatsabt.com



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()